© 2017 / Premium Trainings / Szkolenia i programy rozwojowe dla firm, organizacji, instytucji / Zapytaj o nasze usługi e-mail: sebastian.f@premiumtrainings.pl / tel: +48 604 062 254 / ul. Piotrkowska 59, 90-413 Łódź

Przekleństwo postanowień noworocznych

January 25, 2019

Kilka dni temu wpadł mi w oko tytuł żartobliwego artykułu na jednym z portali internetowych pt. „Apel siłowni: stali bywalcy mogą już wracać. Ci od postanowień noworocznych już sobie poszli”.

Z pewnością wielu z nas uśmiechnie się pod nosem, czytając o tym, jak to szturm na lokalne siłownie i kluby fitness zakończył się już w drugim tygodniu stycznia. Obawiam się jednak, że w niektórych przypadkach owemu uśmiechowi towarzyszyć będzie nieprzyjemny ucisk gdzieś w okolicach żołądka. To znajome uczucie, które pojawia się zawsze, gdy ambitne plany i zapowiedzi ciężkiej pracy nad nowym celem po raz kolejny kończą się sromotną porażką.

POBIERZ / TWÓJ CEL SMART

POBIERZ / ĆWICZENIE: SPRECYZUJ CEL PRZY POMOCY METODY „SMART”

Prawda jest bowiem taka, że 90% z nas nie osiąga celów, które planuje w ramach noworocznych postanowień. Rodzi to jeszcze większą frustrację i podcina skrzydła do dalszych działań już na początku roku.



Pytanie brzmi, czy da się z tym coś zrobić? Napisano przecież tyle książek, artykułów, porad jak skutecznie wyznaczać cele i planować ich realizację. Wiedza na wyciągnięcie ręki, nic tylko stosować i sukces murowany! Jednak nie? No właśnie… Dlaczego więc dla większości z nas osiąganie celów jest takie trudne?
 

 

Powodów jest wiele, ale wg mnie najważniejsze dwa to:

1. Nieumiejętność wyznaczania celów

To najważniejszy powód, dla którego nam się nie udaje. Większość z nas po prostu nie wie jak się do tego zabrać. Najczęściej wygląda to mniej więcej tak, że mówimy sobie: w 2019 roku biorę się za siebie i zaczynam biegać. I już. Dlaczego taki cel nie działa? To proste, ponieważ jest nieprecyzyjny. Jak to zmienić?

Po pierwsze: jeżeli chcesz zwiększyć prawdopodobieństwo sukcesu, nawet o 50% to przede wszystkim zapisz swój cel! Możesz to zrobić na komputerze, ale ja rekomenduję, żeby zapisać go odręcznie. Szereg badań dowodzi, że praca z kartą i długopisem lepiej aktywuje nasz mózg i pomaga zwiększyć efektywność pracy (zobacz więcej na ten temat w artykule pt. „Myśl na papierze”)


Po drugie: bądź SMART, czyli zastosuj sprawdzoną metodę precyzowania celów zgodnie z poniższą formułą:
 

  • Specified/Sprecyzowany (co dokładnie chcesz osiągnąć?)

  • Measurable/Mierzalny (jak chcesz mierzyć postępy i jaka będzie częstotliwość zadań?)

  • Achievable/Osiągalny (czy cel jest realistyczny? Czy dysponujesz zasobami do jego realizacji?)

  • Relevant/Istotny (czy osiągnięcie celu jest dla Ciebie ważne? Czy jest „krokiem do przodu”?)

  • Time oriented/Terminowy (podaj datę rozpoczęcia i zakończenia prac nad celem)


Jak więc powinniśmy prawidłowo zdefiniować cel „w 2019 roku biorę się za siebie i zaczynam biegać”, aby był zgodny z regułą SMART? Na przykład tak:
 

  • S (co chcesz osiągnąć): W 2019 roku będę regularnie biegać aż uda mi się przebiec dystans 20 kilometrów

  • M (jak będziesz mierzyć postępy) będę biegać minimum 3 razy w tygodniu

  • A (czy masz zasoby do jego realizacji) Na bieganie poświęcę czas wolny po pracy oraz weekendy.

  • R (czy cel jest dla Ciebie ważny) Dzięki temu poprawię swoją kondycję, wygląd oraz ogólne samopoczucie

  • T (określ ramy czasowe) od 1 stycznia do 30 czerwca 2019 r.


Przy okazji pamiętajcie, aby cel, który sobie wyznaczacie, był ambitny, a jednocześnie realistyczny. Jeżeli więc nigdy wcześniej nie biegałeś, nie planuj, że w ciągu roku przygotujesz się do ultramaratonu, postaw raczej na udział w półmaratonie.

Podsumujmy nasz cel: „W 2019 roku będę regularnie biegać, aż uda mi się przebiec dystans 20 kilometrów. Osiągnę to dzięki bieganiu minimum 3 razy w tygodniu, w czasie wolnym po pracy oraz w weekendy. Dzięki temu poprawię swoją kondycję, zdrowie, wygląd oraz ogólne samopoczucie. Realizację celu rozpocznę 1 stycznia i zakończę do 30 czerwca 2019 r.”

Brzmi lepiej? Myślę, że zdecydowanie tak. W ten sposób masz już nie tylko zdefiniowany precyzyjnie cel, ale również wskazówki jak ...

Po trzecie: ...zaplanować jego realizację.

Określenie celu metodą SMART to połowa sukcesu, potrzebujesz jednak planu działania, czyli ustalenia, co konkretnie robić, aby każdy dzień, tydzień i miesiąc przybliżał Cię do sukcesu.

Dlatego musisz ponownie wziąć długopis oraz kartę papieru i wypisać wszystkie zadania, których realizacja pomoże Ci osiągnąć cel. Wracając do naszego przykładu, takimi zadaniami mogą być np.:
 

  • przeczytać książkę na temat biegania

  • ułożyć plan treningowy w oparciu o przeczytaną książkę

  • biegać w każdy wtorek czwartek i sobotę

  • mierzyć postępy realizacji planu treningowego (np. korzystając z aplikacji do biegania)

  • czytać 1 artykuł tygodniowo na temat biegania

  • dbać o odpowiednią dietę, na podstawie zaleceń z przeczytanej książki i artykułów


Obok zadań warto również wypisać potencjalne przeszkody, które mogą przeszkodzić w osiągnięciu celu oraz możliwe sposoby na poradzenie sobie z zaistniałą sytuacją np.:
 

  • słaba odporność i częste przeziębienia w okresie jesienno-zimowym – rozwiązanie: wykupienie abonamentu w klubie fitness i korzystanie z bieżni

  • częste wyjazdy służbowe – rozwiązanie: zabieranie stroju do biegania ze sobą.


Aby pomóc Ci w precyzyjnie opisać swój cel, rozpisać zadania i rozpoznać potencjalne zagrożenia, przygotowałem dla Ciebie 2 proste szablony, które możesz pobrać na końcu artykułu.

2. Zbyt wiele celów

Kiedy już odkrywamy w sobie gotowość do zmiany i opuszczenia słynnej „strefy komfortu”, często popełniamy prosty błąd, mianowicie chcemy zrealizować zbyt wiele celów naraz. W efekcie, zamiast skupić się na jednym, kluczowym, często wyznaczamy ich od razu kilka, co wymaga od nas nie tylko ogromnej determinacji, ale również świetnej organizacji i umiejętności efektywnego zarządzania sobą w czasie.

Z doświadczenia wiem, że szanse na osiągnięcie kilku ambitnych celów równocześnie są niewielkie, szczególnie wówczas kiedy wcześniej nie pracowałeś nad żadnym z nich, w sposób, który opisuję powyżej. Wiem o tym, bo sam wielokrotnie popełniałem ten błąd, mimo iż wydawało mi się, że jestem świetnie przygotowany i zmotywowany do działania.

Dlatego wszystkim, którzy mają już dość porażek w dążeniu do realizacji celów, proponuję, aby wybrali sobie tylko jeden, ale za to najważniejszy cel i poświęcili się całkowicie jego realizacji. Opiszcie go jak najdokładniej, korzystając z zasady SMART, uzupełnijcie o zadania do realizacji i konsekwentnie realizujcie.

Zapewne u niektórych z Was ciśnie się teraz na usta: „o rany, ile z tym roboty, kto ma czas ślęczeć tyle czasu z kartką i długopisem i rozpisywać to wszystko w nieskończoność!”

No właśnie, ile czasu trzeba, żeby wyznaczyć cel i opisać zadania zgodnie z proponowaną wyżej metodą? Otóż zapewniam, że wystarczą zaledwie 1 godzina. Tak, jeśli się skupisz i stworzysz warunki do pracy w ciszy i spokoju, wierz mi, że poświęcając zaledwie 1 godzinę swojego czasu, będziesz bliżej niż kiedykolwiek wcześniej realizacji swojego wymarzonego celu.

Ok! Teraz pozostało Ci już jedynie pobrać formularze, zrobić filiżankę aromatycznej kawy i brać się do pracy. Powodzenia!

Tekst: Sebastian Fagasiński, www.premiumtrainings.pl
Zdjęcie: www.unsplash.com

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Wyróżnione posty

5 wskazówek jak zbudować atrakcyjny wizerunek firmy i pozyskać pracowników w 2019 r.

January 3, 2019

1/10
Please reload

Ostatnie posty
Please reload

Archiwum